LESINDELING
documentaire maken
Jullie hebben les verspreid over 2 trimesters. Dit is zo ingedeeld zodat je
genoeg tijd hebt om je scenario te schrijven, je research te doen, film opnamen
te maken en te monteren. Omdat er steeds veel tijd tussen de lessen is (vrije
dagen, vakantie, toetsweken), is het belangrijk om er elke keer te zijn en zo
niet me te laten weten per mail waarom niet: p.m.van.der.does@hva.nl, vooral ook omdat je in teams (crew) gaat werken aan
je opdrachten en eindfilm.
De lessen
bestaan uit theorie, maar vooral uit praktijk. Je cijfer zal bepaald worden
door deelname in de lessen,
tussenopdrachten en eindfilm.
Kijk elke keer
op onderstaand schema, wat je moet voorbereiden, lezen of gefilmd moet hebben.
Elke les
bespreken we de voortgang van je eindfilm. Deze bestaat uit de volgende fasen:
- Synopsis (je filmplan in enkele zinnen)
- Filmplan (ook wel scenario genoemd)
- Research (je onderwerp verder onderzoeken en verwerken
in je filmplan)
- Opnamen
- Montage
- Vertoning
LES 1 – 11 februari
|
|
Theorie in klas:
|
-uitleg documentaire & verschil
fictie/reportage a.d.h.v. fragmenten docu’s Patricia van der Does & films leerlingen
|
Huiswerk Opdracht
|
-
kies 1 documentaire uit, deel de link (als die er is) op de ‘huiswerkpagina’
en bekijk wat voor soort documentaire het is. Voor links om docu’s te kijken zie homepage Links
- bedenk een onderwerp voor je tussenopdracht, kijk voor ideevorming op filmplan-schrijven
|
Huiswerk Lezen
|
-
lezen artikel filmgeschiedenis deel t/m 2.5
|
18 februari VOORJAARSVAKANTIE
LES 2 - 25 feb
|
|
Theorie in klas:
|
-
van synopsis naar filmplan
introductie
docu-geschiedenis + bekijken historische fragmenten
|
Huiswerk Opdracht
|
-synopsis van je documentaire inleveren per mail
-planning tussenopdracht
|
Huiswerk Lezen
|
-lezen
artikel filmgeschiedenis deel 2.6
|
inhoud les:
|
- Bespreken
synopsis en filmplan documentaire,
-
groepen indelen
|
HUISWERK TUSSENOPDRACHT
|
- Opnamen maken tussenopdracht,
|
Huiswerk lezen
|
-hoofdstuk 3
|
LES 4 - 11 maart
| |
inhoud les:
|
- Bespreken synopsis en filmplan documentaire,
- planning
-oefenen interviewtechnieken en montage |
HUISWERK TUSSENOPDRACHT
|
- Opnamen afmaken CMV interview, montage tussenopdracht
|
Les 5
| |
inhoud les:
|
vertoning eindopdracht
-begeleiding voortgang documentaire
|
Toetsweek
22 april 2e Paasdag 29-04 meivakantie |
4e blok
|
Bijeenkomsten voor
montage/opnamen/voortgang 12:00 - 14:30 uur
15/04 opnamen/montage/bespreken voortgang
22/04 2e Paasdag opnamen/montage/bespreken voortgang 29/04 meivakantie
06/05 opnamen/montage/bespreken voortgang
13/05 opnamen/montage/bespreken voortgang 20/05 opnamen/montage/bespreken voortgang 27/05 Inleveren
03/06 presentatie EINDFILM in MLH collegezaal
|
TUSSENOPDRACHT 1-3
minuten
Je maakt een korte reportage/portret van een persoon. Je kunt kiezen uit een portret van jezelf (I am Who am I), CMV-alumni of een interessant persoon uit je omgeving.
Je maakt een korte reportage/portret van een persoon. Je kunt kiezen uit een portret van jezelf (I am Who am I), CMV-alumni of een interessant persoon uit je omgeving.
I AM WHO AM I
CMV-alumni
Maak een korte
film over jezelf, vertel in 1 tot 3 minuten wie je bent, waar je van houdt,
waar je woont, wat je wensen zijn en waar naar je op zoekt bent (in de
toekomst).
Je kunt
samenwerken of de opdracht alleen uitvoeren. Je maakt nieuwe opnamen en je kan
gebruik maken van bestaande media, interview, foto’s, gedichten, songs,
animatie.
Denk ook aan
welk stijl & vorm bij jou past, daarmee laat je ook iets zien van
jezelf, denk aan
de
filmmaker als ‘observer’, de filmmaker als verslaggever, als poet, als leraar, journalist.
CMV-alumni
Je neemt een interview op en maakt daar een korte reportage van 3-5 minuten van met een CMV alumni die zijn beroep uitoefent.
Eindopdracht 10 tot 15 minuten
Een mogelijkheid voor je eindfilm is dat je je tussenopdracht uitbreid met meer interviews en beelden. Of je kiest een onderwerp dat met CMV gelinkt is en maakt een docu van 10 tot 15 minuten. In de klas gaan we uitgebreid je plan ontwikkelen en bespreken: van synopsis tot filmplan, en van filmplan tot opnamen en editing. Een filmplan ziet er als volgt uit:
3. PersonagesDe sleutelpersonages: wie zijn de geinterviewde/achtergrond/waarom zij?
4. VisualisatieDe wijze van visualisatie van het verhaal: wat krijg je te zien? Wat is de filmstijl/cameravoering? Gebruik de theorie om de manier van filmen te beschrijven.
5. Geluid:
Wat doen onze alumni op dit moment? Wat hebben zij bij de opleiding geleerd en kunnen ze nu toepassen. Met welke doelgroepen werken ze nu? Waarom is het werk wat zij doen belangrijk/nodig?
Per filmpje mag 1 domein/werkveld /cmv-er onder de loep genomen worden.
Profileer je eigen opleiding. (past mooi bij compt.9)
Naast de leerdoelen van het vak documentaire maken krijgt de student:
· Beter zicht op de diversiteit aan beroepsvelden van CMV alumni.
· Verbreding in zijn/haar netwerk.
· In opdracht van een opdrachtgever een product maken en leveren
Eindopdracht 10 tot 15 minuten
Een mogelijkheid voor je eindfilm is dat je je tussenopdracht uitbreid met meer interviews en beelden. Of je kiest een onderwerp dat met CMV gelinkt is en maakt een docu van 10 tot 15 minuten. In de klas gaan we uitgebreid je plan ontwikkelen en bespreken: van synopsis tot filmplan, en van filmplan tot opnamen en editing. Een filmplan ziet er als volgt uit:
FILMPLAN
Titel
of voorlopige werktitel
Namen:
Met wie werk je samen aan de film, is er al een taakverdeling?
1. Introductie:
-
synopsis (je film in 2 zinnen)
- onderwerp
- wat is je noodzaak/motivatie
- wat voor soort documentaire heb je voor
ogen (gebruik de theorie om dit te duiden)
2.Verhaal:
Globale
beschrijving verhaallijn: begin – midden –einde3. PersonagesDe sleutelpersonages: wie zijn de geinterviewde/achtergrond/waarom zij?
4. VisualisatieDe wijze van visualisatie van het verhaal: wat krijg je te zien? Wat is de filmstijl/cameravoering? Gebruik de theorie om de manier van filmen te beschrijven.
5. Geluid:
interviews/voice-over muziek
vragen
Welke vragen ga
je stellen?
Rol van
interviewer (ben je zelf in beeld/hoor je de vragen?)
6. Doelgroep:
voor wie maakt je het
7. Tijdsplanning
Drie fases: ontwikkeling van het plan (research filmplan schrijven), het
filmen, de montages
Geen opmerkingen:
Een reactie posten