Planning & huiswerk & opdrachten




LESINDELING
  documentaire maken

Jullie hebben les verspreid over 2 trimesters. Dit is zo ingedeeld zodat je genoeg tijd hebt om je scenario te schrijven, je research te doen, film opnamen te maken en te monteren. Omdat er steeds veel tijd tussen de lessen is (vrije dagen, vakantie, toetsweken), is het belangrijk om er elke keer te zijn en zo niet me te laten weten per mail waarom niet: p.m.van.der.does@hva.nl, vooral ook omdat je in teams (crew) gaat werken aan je opdrachten en eindfilm.
De lessen bestaan uit theorie, maar vooral uit praktijk. Je cijfer zal bepaald worden door deelname in de lessen,  tussenopdrachten en eindfilm.
Kijk elke keer op onderstaand schema, wat je moet voorbereiden, lezen of gefilmd moet hebben.

Elke les bespreken we de voortgang van je eindfilm. Deze bestaat uit de volgende fasen:
-       Synopsis (je filmplan in enkele zinnen)
-       Filmplan (ook wel scenario genoemd)
-       Research (je onderwerp verder onderzoeken en verwerken in je filmplan)
-       Opnamen
-       Montage
-       Vertoning

LES 1 – 11 februari 

Theorie in klas:             
                                   
                                   
 -uitleg documentaire & verschil fictie/reportage a.d.h.v. fragmenten docu’s Patricia van der Does & films leerlingen

                                              
Huiswerk Opdracht
 - kies 1 documentaire uit, deel de link (als die er is) op de ‘huiswerkpagina’ en bekijk wat voor soort documentaire het is. Voor links om docu’s te kijken zie homepage Links
- bedenk een onderwerp voor je tussenopdracht, kijk voor ideevorming op filmplan-schrijven
Huiswerk Lezen
- lezen artikel filmgeschiedenis deel t/m 2.5
18 februari VOORJAARSVAKANTIE
LES 2 - 25 feb 
Theorie in klas:             
                                        

- van synopsis naar filmplan
introductie docu-geschiedenis + bekijken historische fragmenten
                                       
Huiswerk Opdracht
-synopsis van je documentaire inleveren per mail      
-planning tussenopdracht
Huiswerk Lezen
-lezen artikel filmgeschiedenis deel 2.6

LES 3 - 4 maart
inhoud les:                     
                                             

- Bespreken synopsis en filmplan documentaire,
- groepen indelen 
                                                

HUISWERK TUSSENOPDRACHT
- Opnamen maken tussenopdracht, 
Huiswerk lezen
-hoofdstuk 3

LES 4 - 11 maart
inhoud les:                     
                                             

- Bespreken synopsis en filmplan documentaire,
- planning
-oefenen interviewtechnieken en montage
                                                

HUISWERK TUSSENOPDRACHT
- Opnamen afmaken CMV interview, montage tussenopdracht

Les 5  18 maart PRESENTATIE tussenopdracht 
inhoud les:                                                                    
vertoning eindopdracht
-begeleiding voortgang documentaire



Toetsweek
22 april 2e Paasdag
29-04 meivakantie






4e blok 

Bijeenkomsten voor montage/opnamen/voortgang 12:00 - 14:30 uur
15/04 opnamen/montage/bespreken voortgang 
22/04 2e Paasdag
opnamen/montage/bespreken voortgang 
29/04 meivakantie
06/05 opnamen/montage/bespreken voortgang 
13/05 opnamen/montage/bespreken voortgang 
20/05 opnamen/montage/bespreken voortgang 27/05 Inleveren 
03/06 presentatie EINDFILM in MLH collegezaal



TUSSENOPDRACHT 1-3 minuten
Je maakt een korte reportage/portret van een persoon. Je kunt kiezen uit een portret van jezelf (I am Who am I), CMV-alumni of een interessant persoon uit je omgeving. 

I AM WHO AM I
Maak een korte film over jezelf, vertel in 1 tot 3 minuten wie je bent, waar je van houdt, waar je woont, wat je wensen zijn en waar naar je op zoekt bent (in de toekomst).
Je kunt samenwerken of de opdracht alleen uitvoeren. Je maakt nieuwe opnamen en je kan gebruik maken van bestaande media, interview, foto’s, gedichten, songs, animatie.
Denk ook aan welk  stijl & vorm bij jou past, daarmee laat je ook iets zien van jezelf, denk aan

de filmmaker als ‘observer’, de filmmaker als verslaggever,  als poet, als leraar, journalist.

CMV-alumni
Je neemt een interview op en maakt daar een korte reportage van 3-5 minuten van met een CMV alumni die zijn beroep uitoefent. 
Wat doen onze alumni op dit moment? Wat hebben zij bij de opleiding geleerd en kunnen ze nu toepassen. Met welke doelgroepen werken ze nu? Waarom is het werk wat zij doen belangrijk/nodig?
Per filmpje mag 1 domein/werkveld /cmv-er onder de loep genomen worden.
Profileer je eigen opleiding. (past mooi bij compt.9)
Naast de leerdoelen van het vak documentaire maken krijgt de student:
·         Beter zicht op de diversiteit aan beroepsvelden van CMV alumni.
·         Verbreding in zijn/haar netwerk.
·         In opdracht van een opdrachtgever een product maken en leveren



Eindopdracht 10 tot 15 minuten
Een mogelijkheid voor je eindfilm is dat je je tussenopdracht uitbreid met meer interviews en beelden. Of je kiest een onderwerp dat met CMV gelinkt is en maakt een docu van 10 tot 15 minuten. In de klas gaan we uitgebreid je plan ontwikkelen en bespreken: van synopsis tot filmplan, en van filmplan tot opnamen en editing. Een filmplan ziet er als volgt uit:

FILMPLAN

Titel of voorlopige werktitel
Namen: Met wie werk je samen aan de film, is er al een taakverdeling?

1. Introductie:
          - synopsis (je film in 2 zinnen)
- onderwerp
- wat is je noodzaak/motivatie
- wat voor soort documentaire heb je voor ogen (gebruik de theorie om dit te duiden)

2.Verhaal:
Globale beschrijving verhaallijn: begin – midden –einde

3. PersonagesDe sleutelpersonages: wie zijn de geinterviewde/achtergrond/waarom zij? 
4. Visualisatie
De wijze van visualisatie van het verhaal: wat krijg je te zien? Wat is de filmstijl/cameravoering? Gebruik de theorie om de manier van filmen te beschrijven.


5. Geluid:
interviews/voice-over muziek
vragen
Welke vragen ga je stellen?
Rol van interviewer (ben je zelf in beeld/hoor je de vragen?)

6. Doelgroep:
voor wie maakt je het

7. Tijdsplanning
Drie fases: ontwikkeling van het plan (research filmplan schrijven), het filmen, de montages




Geen opmerkingen:

Een reactie posten